Податкова зачистка по-німецьки: куди йдуть гроші

NEWSru.ua :: Авторські колонкиВівторок, 16 квітня 2013 р. 17:32


Олександ Шаян
Офшори йдут з Європи.
За двадцять років свого існування в рамках ЄС його країни-учасниці за наявності загальноевропейського парламенту, банку та валюти старанно уникали обговорення однієї делікатної теми – введення уніфікованих правил ведення бізнесу і фінансового контролю у зоні Євро.
За мовчазної згоди всіх зберігалися зручні для багатьох правила гри. Відсутність єдиного органу загальноєвропейського податкового контролю дозволяла таким невеликим європейським економікам як Люксембург, Нідерланди, Кіпр, а також низці залежних територій Англії відносно автономно встановлювати локальні податкові преференції і залучати достатньо великі кошти із економік, що активно продукують додаткову вартість по всьому світу.

Перспектива отримання швидкої та великої вигоди обома сторонами податкового алгоритму до недавнього часу відсувала на другий план аргументи на користь запровадження довгострокового економічного планування в рамках Єврозони.
Однак події останніх двох років говорять про те, що підходи у податково-бюджетній політиці ЄС починають відчутно змінюватися. Першим індикатором зміни стала продаж в 2011 році люксембурзьким відділенням HSBC – однієї із найбільших за капіталізацією компаній в Європі і другою у світі за рейтингом журналу Forbes від 2011 года – диску із клієнтською інформацією міністерству фінансів Німеччини. Переглянувши цей диск уряд Німеччини довідався, що тисячі німців, зберігаючи гроші у Люксембурзі, заборгували до бюджету не меньше 900 млн. євро несплачених податків.
Наступним кроком у напрямку посилення загальноєвропейської податково-бюджетної дисципліни стала публікація 6 листопада 2012 року в Der Spiegel доповіді Федеральної розвідувальної служби Німеччини, в якій вказувалось, що на рахунках кіпрських банків російські олігархи зберігають близько 26 млрд. доларів США. І таким чином ЄС, допомагаючи Кіпру, банківський сектор якого сильно залежить від стану справ в Греції, сприяє захисту капіталів "російських олігархів".
В результаті такого кроку уряд Кіпру не втримався перед зовнішнім тиском і вжеконфіскував цілих 20% деяких банківських депозитів, які раніше вважались недоторканними. Ще більше масла у вогонь підлила публікація базованим у Вашингтоні Міжнародним консорціумом журналістів-слідчих даних про власників офшорних рахунків, яка співпала з апогеем ведення переговорів між урядом Кіпру та Трійкою (ЄС, МВФ, ЄЦБ).
В оприлюднений список офшорних зон потрапили практично всі залежні території Британії, а саме: Британські Віргінські острови, Острови Кука, Кайманови острови. Була також названа деяка інформація про фірми зареєстровані у Сінгапурі.
Показовим є те, що Лондон не був готовий до оприлюднення цих даних. Підтвердженням цьому є його двояка реакція. Так, з одного боку, ним було сказано, що у центрі не можуть наказувати органам влади залежних територій, але, водночас, вжерозпочато дискуссію з певними офшорними юрисдикціями.
У результаті, міністр фінансів Англії Джордж Осборн разом з його французьким, німецьким, італійським та іспанським коллегами у спільному листі, опублікованому 9 квітня поточного року, закликали Комісара Європейского союзу із питань оподаткування, Альгирдаса Шемету (Algirdas Semeta), працювати над тим, щоб під викладеною ними пропозицією заснувати загальноевропейську систему обміну податковою інформацією підписались всі 27 країн-членів Європейского Союзу.
А вже 10 квітня п.р. Прем'єр-міністр Люксембургу, який у фінансовому плані часто порівнюють із Кіпром, оголосив, що починаючи із 2015 року дані про кошти європейських користувачів не будут конфіденційними. "Ми можемо без великого збитку ввести автоматичний обмін інформацією станом на 1 січня 2015 року" – заявив у зверненні до парламенту прем'єр-міністр Люксембургу Жан-Клод Юнкер. "Ми стежимо за глобальними тенденціями ... ми не піддаємося німецькому тиску", - сказав він, додавши, що 25 країн ЄС а також США хотіли такого обміну даними.
Наведені вище факти дозволяють зробити певні висновки. Введення кіпрським урядом під тиском Трійки 20% податку на депозити створило небезпечний прецедент, який у коротко- і середньостроковій перспективі може привести до розповсюдження подібного сценарію на інші країни Південної та Східної Європи. В більш широкому плані такий крок, до того ж синхронізований із діями по той бік Атлантики, говорить і про те, що всі низькоподаткові та офшорні юрисдикції Європи більше не можуть вважатися ефективними інструментами оптимізації податків.
Той факт, що опублікована про офшорні рахунки інформація (за виключенням даних про рахунки на Сингапурі) стосується виключно європейських офшорів, дає підстави зробити припущення, що великий та середній бизнес у майбутньому буде звертати увагу на ті юрисдикции, на які вплив Трійки не розповсюджуватиметься. Враховуючи це, ключовими податковими гаванями в які перемістяться великі капітали можуть стати Арабські Емірати та їх країни-сателіти.

Коментарі

Популярні публікації