"Снайпер" - тролінг 80-ого левелу

Снайпер: Оружие возмездия
На цьому тижні канал ICTV крутив білоруський серіал "Снайпер" (4 серії). У Білорусі виявляється є кінематограф, хоча знімає він фільми про Росію, для Росії і з російськими акторами. Білоруські там лише гроші.
Як усякий фільм про "Велику вітчизняну війну", він пропагандистський, складається з самих лише штампів і саме цим нам і цікавий.
Класичні голлівудські правила вимагають для бойовика класичного набору героїв. Це головний позитивний герой - Ковбой,  Друг Ковбоя, і Мері, що не може визначитися з ким з двох позитивних героїв їй спати. З того боку, головний негативний герой - Мексиканець, друзів у Мексиканця  бути не може, тому замість друга Бета-самець. Ну і Антимері, але не завжди. Мексиканець може любити і першу Мері.
Сюжет серіалу такий. Тихе містечко у Східній Прусії весною 1945 року з цегляним замком на околиці. Один розумний лейтенант  Червоної армії, що до війни цікавився ракетною технікою, у серіалі згадується прізвище Лангемак,  випадково побачив  креслення. Доповів про них коменданту містечка, він у фільмі і є Ковбоєм, комендант - ще кудись вище і от НКВД для "разборок по существу" присилає свого майора, а з ним цивільного інженера та його коханку, формально помічницю.

Фошизди під час війни організували у підземеллях замку виробництво ракет. А після капітуляції винахідник ракетного двигуна і есесівець з групою німецького спецназу мають намір чкурнути в Аргентину, звичайно ж на підводному човні. Але от як попасти до моря, сценаристи серіалу цей сюжет не проробляли. Тим більше, що всі фашисти загинули переважно у чеснім бою і евакуйовуватися просто нікому.
Тепер про стереотипи. Росіяни у російських фільмах переважно кращі, ніж вони є насправді, але все одно далекі від російського ідеалу. Німці ж і є той недосяжний російський ідеал. Ну це як маршал Жуков, який за протекцією Хрущова ставши в 1958 році міністром оборони, відразу ж  відмовився від російської гімнастерки на користь вермахтівського кітелю на 5 ґудзиків. Зовні Радянська армія наче Вермахт...
А ще російський кінематограф любить фрейдизм. Мексиканець (командир групи спецназу, в минулому прославлений німецький снайпер) вбиває ще у Сталінграді кохану жінку Ковбоя. Мері (коханка інженера) не тільки попадає в дім Мексиканця, але вона ще дуже схожа на його загиблу під бомбами дружину і навіть носить її червоне плаття, начебто з дозволу старої фрау, а на практиці фрау могла б виміняти  за нього на базарі відро картоплі.
Мері вирішує трохи пофліртувати  з Ковбоєм-мужланом, щоб Інженер її став більше цінувати. Від Ковбоя може й смердить чоловічим потом, але комплекси не дозволяють от так поставити Мері раком і відтрахати. А от майор-енкаведист без комплексів, він одразу затягнув у постіль "інтерфронтівку" Антимері, але отримав ногою по яйцям, а могла і вбити...
Енкаведист у серіалі напрочуд нормальний персонаж. Спочатку його сприймаєш у руслі перебудовчих стереотипів, а потім виявляється, що нормальний мужик. Ковбой, звісно, росіянин, його грає московський артист Д.Пєвцов, а в Енкаведиста типово українська мордяка. "Победила бы и одна Россия!"
Власне бойове зіткнення починається з того, що фошизди вбивають спочатку двох солдат з комендатури, що прийшли в замок за спиртом, а потім - машину солдат з військ НКВД. Енкаведист відразу здогадався, що солдати - на його совісті, адже Ковбой попереджав, що треба контрснайперська група і відмітить це в рапорті. Тому взявши ППШ йде допомагати контрснайперам. Цімес у тому, що під час війни снайпери і контрснайпери якраз переважно і належали до військ НКВД, а не до армії. Але сценаристи цього не знають.
Не була Східна Прусія весною 1945 року і тихою ідилією. Як писав у своїх мемуарах один петербурзький професор, прізвища вже не пам'ятаю, в лісах орудували банди, що складалися з солдат ваффен-СС та дезертирів Червоної армії. І цей "інтернаціонал" інколи захоплював комендатури.
В серіалі - в містечку і навіть у замку є електрика. Мері тішиться в окремій ванні в котеджі. Де вона знайде окрему ванну у радянській комуналці? Для Мері та Інженера - повний пансіон у фрау. Хто платить?
Прибуття групи контрснайперів нагадує прибуття дикарів. "Дикари или плачут, или смеются! Иного состояния у них нет". Це такий собі радянський аналог гуркхів, але гуркхи більш дисципліновані і не грають на баяні під комендатурою британської армії.
Радянські гуркхи гинуть швидко і напрочуд безтолково. От заходить один з них зі спини Антимері. Вона, не полишаючи правою рукою гвинтівки,  лівою знімає кашкет і прекрасні пасма білокурого волосся - реклама шампуню <...> - спадають на плечі "прибалтійської біатлоністки". "Женщина!" - промовляє здивовано дикар. І отримує кулю з парабелума з лівої руки і з-під правого плеча біатлоністки. Зате Енкаведист не будучи "сексуально озабоченным" випускає в Мері коротку чергу з ППШ.
У серіалі власне дві фінальні сцени: інженер наш проти інженера німецького, він же Бета-самець,  та Ковбой проти Мексиканця. В Голлівуді придумали б ще й третю - брюнетка Мері проти блондинки Антимері, але ж Білорусьтелерадіо - не Голлівуд.
Бета-самець стверджує, що космічну ракету могли зробити лише арійці. Радянському інженеру Михайловському, можливо єврею за національністю, крити нічим, але він пропонує німцю попрацювати в СРСР. Арієць, звісно, відмовляється. Як на мене, вести розмову про вищість арійської раси після капітуляції Німеччини, це вже хуцпа.
Бета-самець знімає окуляри та ручний годинник, щоб полегшити роботу російським мародерам,  і стріляє собі з парабелума в підборіддя. Естет! Черепушку пострілом знесе, зате лице лишиться цілим. Хоч посмертну маску ліпи!
Мері, яка тікаючи від снайперів, покотилася сходами до підвалу, встигла каменюкою вбити німецького спецназівця. "У нас героем становится любой!" Тепер вона вирішила з підвалу вилізти і якраз попадає у фінальну сцену. Мексиканець бере її на мушку і кричить: "Иван, выходи!"
В такій сцені Ковбой завжди повинен спасати Мері. І він її спасає. Ковбой виходить на подвір'я замку, щоб обміняти життя своє на життя Мері. Такі канони голлівудських фільмів! Герой кладе гвинтівку і одночасно стріляє з лівої руки з парабелума. Ви вже зустрічали подібну сцену...
Цікаво, що стріляє вгору, в спеціальну металеву пластинку 10х10 см, що визиває детонацію міни і Мексиканець падає з підірваного балкону головної вежі.
І ми знову повертаємося до теми унтерменшів/юберменшів. Російський унтерменш не може перемогти арійця у чеснім двобої. Для перемоги йому потрібен якийсь підлий кунштук. Але мертвий арієць лишається духовно не переможеним.
Ось такий серіал зняли браття-білоруси. Ось так я його бачу. Незрозуміло тільки, чи то пропагандистські шаблони - запорука комерційного успіху, чи то тролінг 80-ого левелу?
Українці вже звикли до того, що поліцаї в російських фільмах або українці або з українськими прізвищами, або говорять з українським акцентом. Навіть коли то Псковщина чи Смоленщина. Але тут серіал складається з одних стереотипів. Лангемака розстріляли, бо єврей. "Щит Родины" повинні кувати росіяни! Майор НКВД - типічний берієвець. Але бачимо, як він ризикує життям. Виявляється, чекісти хороші хлопці і навіть можуть стати героями. От якийсь нікому не відомий підполковник Путін може дістати Макарова і зупинити натовп, що йшов громити архіви.
А головний герой не тільки унтерменш...  Мері, якій Ковбой тільки-но спас життя, кидається в обійми до ... Інженера! Головний герой ще й мудило! І лише Енкаведиста цікавить душевний стан Ковбоя...

Коментарі

Популярні публікації