«Я не троль, я соціальний коментатор»: хто ці люди, які коментують наші тексти


3 июня 2013

Це мав бути зовсім інший текст. Він мав починатися з того, що tyzhden.ua відмовився від коментарів. Бо тролі дістали. Про те, що коментарі при існуванні платних коментаторів перестають бути vox populi, а стають майданчиком профанації задля взаємної вигоди: тролі генерують  заробітки для себе, а для ЗМІ збільшують трафік, показник «час перебування на сайті» та валідність. Щоб написати такий текст, я говорила з колегами і медіаюристами. А ще шукала мережевого троля, який би розповів про кухню професії.
Спочатку списалася з людиною, яка колись відмічалася під кожною моєю статтею. Ні, сказала людина. Я не коментую за гроші. І взагалі, я більше не коментатор. Я тепер блогер. Я знайшла ще одного. Проте і він сказав, що я помилилася, мої слова, його ранять, бо пише він лише за покликом серця. І розсміявся. Проте я знайшла того, хто погодився зі мною поспілкуватися.  Людина представилася Всеволодом.
Нашу розмову я вирішила опублікувати і пропоную вважати її анонсом тексту про користь, фальш і небезпеку коментарів на українських сайтах, який я неодмінно напишу.

От що розповів Всеволод
Раніше я працював тролем. Наймали мене так: стукали в скайп і просили підтримати певний проект. Ми узгоджували час, кошторис, якість коментарів. Як правило, замовлення роблять політичні партії чи якісь громадські рухи. Його можуть сформулювати таким чином: «треба почати негативний тролінг на такому і такому виданні», приміром, бо це видання про них погано пише.
 Цифри утровані, але якщо ви хочете їх почути, то хай буде так: коментарі середнього рівня коштують 400 доларів на місць для одного коментатора. В середньому одна людина пише 50 – 60 коментарів на день. Найвища якість вам обійдеться дорожче – 700 – 800 доларів. Бо це коментують політологи, соціологи, письменники, журналісти. Так, не від свого імені, але тим не менш у них гарна мова, вони добре формулюють думки, відтак продають високу культуру дискусії.
Перший тиждень кампанії замовник читає всі коментарі, дає свої рекомендації: тут лексика не така, тут брутальності додати…
Після того, як все узгодилося, люди починають працювати.
Щотижня клієнт отримує звіт – табличку з лінками і таймінгом. Потім робиться аналіз відвідуваності: зросла – не зросла. Так це працює.
Тепер я соціальний коментатор
Все, що я знаю: працюю з КПУ і гроші мені платить КПУ. Ми працюємо не заказушно: пишемо не політичні коментарі, а соціальні. Не тролимо, а висловлюємо свою думку.
Серед нас є ті, для кого це один з небагатьох варіантів заробітку. Приміром, у нас працює багато молодих мамочок, яким їсти щось треба, а їх ніде не беруть. Люди з проблемами опорно-рухового апарату.  А є ті, які приробляють і самостверджуються. В основному, це люди, розчаровані в системі, у такий спосіб вони виливають душу.
З колегами спілкуємося постійно. У скайпі. Ділимося рецептами й корисними лінками. Знаємо, в кого які діти, скільки років, як їх звати, але один одного знаємо тільки по ніках. У мене є три ніки, під якими я працюю, вони за мною ходять з проекту в проекту. З усіх моїх колег знають, як мене звуть насправді, лише пара людей.
Анонімність є запорукою безпеки. Багато агресивних неадекватів, які готові не тільки погрожувати в коментах, а й голову настукати. Нащо це треба?
Точка зору. Недорого
За кожним закріплено певний регіон. Якщо в твоєму регіоні виходить цікава новина, тобі скидають на неї лінк. Приміром, нам скидають новину, що перед  9 Травня в селі під Львовом відбулося перепоховання бійців Радянської Армії, які з часів війни там спочивали у санітарних могилах. Перепоховання відбувалося із вшануванням полеглих. Це резонансна новина для регіону, де комуністичну символіку оголошено поза законом.
Після того, як ми почали коментувати на львівських ресурсах ЗІКzaxid.net24tv.ua, новина піднялася у пошуковій видачі, з’явилася на tsn.ua та інших центральних сайтах. Таким чином ми розкручуємо ті новини, які вважаємо важливими. Це може бути закриття школи у якомусь селі чи недобудована каналізація. До речі, були випадки, що завдяки нашому активному коментуванню, інформація ставала резонансною, до озвученої проблеми підключалися представники КПУ на місцях і проблема вирішувалася. Приміром, нам так вдалося відвоювати одну районну лікарню.
Кожен з нас має ставку і той мінімум, який необхідно виконати за зміну. Норма є не лише по кількості, а й по якості коментарів. Грубо кажучи, коментарі «Ти дурак, тому що ти за Яценюка», «Юля –  злодійка», «Кацапи, валіть в свою Московщину»  у нас не оплачуються. Ми маємо вступити з людиною в дискусію, зав’язати розмову, поділитися особистим досвідом. У кінці кожного дня в нас проходить розбір польотів.
Плюс до коментування новин ми маємо вести екаунти в соціальних мережах, зареєстровані на той нік, під яким працюємо. Соцмережі  у загальну ставку не враховуються, нам проплачують лише коментування на новинних сайтах. Проте рекомендується писати хоча б один коментар у ЖЖ на тиждень. Це доводить, що ми живі люди, а не боти. За цим уважно стежить керівництво.
Я не перший рік працюю в сфері. Переважно вимог немає – вважається, що чим більше ти робиш помилок у написанні, тим це народніше. Тут навпаки.
Мені платять за мою точку зору, а тому в нас розцінки досить низькі. КПУ за платні коментарі платить десь 60 – 65% того, що платять інші. Зате після цієї роботи мені не хочеться помити пальці й рот милом.
Тому попри те, що ціни низькі, ніхто не хоче буде звільненим. А відсів жорсткий. Матюкнувся, грубо чи поверхово відповів  – все, іди в тролі.
Професійна етика і заборони
Заборонено признаватися, що ти платний коментатор.
Згадувати, на кого працюєш.
З ким працюєш.
Давати інтерв’ю.
Все, про що ми з вами говоримо, все заборонено. Вичислять одразу і дай бог, щоб здоровим пішов.
У цій сфері крутяться солідні гроші, і люди, які багато років з цього живуть, не хочуть зайвої уваги.
У соціальному коментуванні таких заборон немає, тому я з вами говорю вільно.
Партії та бренди
У 2007-му році я починав як SMM-менеджер. Ми розкручували один бренд. Дуже відомий. Якщо я вам скажу який, то мене спалять. Але навіть не думайте: на ринку цим займаються всі, називайте будь-який бренд – не промажете.  
Бренди не цікавлять новинні ресурси, зате їх цікавлять тематичні форуми та інтернет-магазини. Заходиш і пишеш: «Я купив такий-то телефон. Оце клас!», переходиш на інший форум – те саме. Знаходиш, що хтось написав якусь претензію по «твоєму» бренду, відповідаєш йому так, щоб мало не здавалося. Маєш бути переконливим.
Зазвичай у таких проектах працює 10 – 30 чоловік. Чим більше грошей на кампанію, тим більше людей, відповідно тим більший вихлоп маєш і швидше це спрацьовує. Активність у соцмережах додає динаміки.
Найоптимальніша команда – тридцятка. Це ти перекриваєш ранковий і вечірній потік: перша і друга зміна.
Часто такі речі запускають на базі call-центрів: там люди працюють десятками, тож непроблемно запустити і «SMM». Я кілька років займався тим, що створював  call-центри з нуля, зокрема і такі відділи. Здебільшого ми валили інтернет-магазини на замовлення конкурентів. Найпопулярніше замовлення таке: конкуренти знають, що такий-то магазин завіз партію нових iPhone, приміром. «Замовленого» ставлять на автододзвін з кількох номерів, до нього ніхто додзвонитися не може, а  в цей же час його починають тролити в інтернеті: «додзвонитися неможливо», «на гроші кинули», «продали підробку» – варіантів маса.
На тижневу кампанію керівникові проекту заходило 5 – 7 тис доларів. Кожен оператор з цієї суми отримував по 400 – 500 грн. Якщо кампанія спрацювала, то керівник отримує ще 5 – 7 тисяч доларів, але це вже його персональний бонус.
Так само замовляються кампанії з дискредитації персон. Здебільшого ідеться, звісно, про політиків чи чиновників. Умовно: якогось чиновника провінційної міськради можна завалити за 500 доларів, далі чим вища посада – тим більша кількість нулів.
Хороша команда «топильщиків» може виконувати по кілька замовлень одночасно, підключаючи  демотиватори, відео, фотожаби, пости типу «Та я колись з ним пив і кум Іван там був…», а тут і «кум Іван» підключається… І спробуй доведи, що ти того кума в очі не бачив.
Це найпримітивніші сценарії. Їх реалізують в соцмережах, на форумах новинних сайтів, у коментарях під публікаціями про цих персон. До складніших сценаріїв підключають ЗМІ.
До речі, там, де зараз працюю я, немає чіткого розподілу на зміни. Пиши собі, коли маєш час і натхнення.
В інших проектах, приміром, у мене було таке: о 8.00 ти маєш з’явитися онлайн і бути безвідлучно до 15.00. Друга зміна 15.00 – 22.00. Постійно перевіряли, чи ти на місці. Там ти міг написати три слова, головне, щоб когось обгидив. Старший казав: тема цього тижня – опускати отаку політсилу і отакого діяча, хвалити тих-то і такий-то законопроект. І це все треба зробити по 40 разів: 40 разів опустити, 40 разів похвалити, та ще й на різних ресурсах. У кінці зміни кожен заповнює табличку («учьотчік»).
Це все досить цинічно, я розумію. Але життя взагалі цинічне. Добре, що я людина загартована – колись був лікарем, не таке бачив. Так що справляюсь.

Коментарі

Популярні публікації